پنوماتیک – پنوماتیک پنوماکس pneumax

اکثر سیستم‌های پنوماتیکیِ به‌کاررفته در صنعت معمولاً با هوای فشرده یا گازهای بی‌اثر فشرده راه‌اندازی می‌شوند؛ مانند کمپرسور  سیلندری که با موتور الکتریکی راه‌اندازی می‌شوند، موتورهای هوایی، و دیگر تجهیزات. هنگامی که نیاز به سیستم‌های ارزان‌قیمت، انعطاف بیشتر یا جایگزین ایمن‌تر برای موتورهای الکتریکی و عملگرها باشد، یک سیستم پنوماتیکی که از طریق سولونید ولوهای خودکار یا دستی کنترل می‌شود، انتخاب می‌شود.

همچنین در دندان‌پزشکی، ساخت‌وساز، معدن، و بخش‌های دیگر از پنوماتیک استفاده می‌شود.

پنوماتیک فرصتی را برای ارتقای سطح توانایی صنعتی فراهم کرده و با استفاده از پنوماتیک تجهیزاتی ساخته شده که تغییرات شگرفی را در هر زمینه ایجاد کرده است.

هر سیستم پنوماتیک شامل 3 قسمت عمده میباشد:
تولید هوای فشرده

معمولا این کار توسط کمپرسور انجام میشود ولی در موارد خاص میتوان از سیستم های دیگری نیز بهره گرفت . مانند انتقال هوای فشرده با مخزن

 توزیع هوای فشرده:

 

توزیع هوای فشرده در سیستم پنوماتیک یکی از مهمترین بخشهای طراحی   و اجرای یک سیستم پنوماتیکی است . انتخاب صحیح قطر شیلنگها , انتخاب صحیح سایز شیر آلات و ریگلاتورها و موارد دیگر در طراحی یک سیستم  پنوماتیک بسیار مهم میباشد . در تصویر زیر یک مدار ساده پنوماتیکی  نشان داده شده است . ا

جک پنوماتیک

کنترل کننده ها و انجام دهنده ها :

در هر سیستم پنوماتیک برای کنترل سرعت و یا قدرت انجام دهندها از دو ابزار عمده استفاده میشود . با توجه به فرمولهایی که در زیر آورده شده میتوان با کم کردن یا زیاد کردن فشار هوا قدرت انجام دهنده را کم یا زیاد کرد . برای این منظور معمولا از ریگلاتورهای فشار شکن استفاده میکنند . البته ریگلاتورها وظیفه دیگرشان ثابت نگاه داشتن فشار هوای سیستم میباشد . برایمثال اگر هوای فشرده سیستم شما توسط یک کمپرسور 6 الی 8 بار تولید میشود . یعنی کمپرسور در 6 بار روشن شده و در 8 بار خاموش میشود ( بصورت اتوماتیک ) سیستم با یک اختلاف دو بار (کیلو  گرم بر سانتیمتر مربع ) مواجه میشود که باعث نوسان قدرت و سرعت  انجام دهنده ها میشود . در یک سیستم در یک سیستم پنوماتیک معمولا  یک ریگلاتور اصلی و احتمالا از چند ریگلاتور فرعی استفاده میشود ضرورت دارد که ریگلاتور اصلی همراه با واحد مراقبت استفاده شود .واحد مراقبت , رطوبت هوای فشرده را گرفته و آن را تصفیه میکند و نیز با مخلوط کردن هوا با روغن باعث طول عمر بیشتر سیستم میشود . ا از دیگر کنترل کننده ها میتوان به انواع فلو کنترل ها و یا فلو اگزوزها  اشاره کرد . ا بیشترین کاربرد انجام دهنده ها در صنعت , استفاده از انواع جکهای پنوماتیکی است . جکها در مدلهای گوناگون و بسیار متنوع تولید میشوند که میتوان به جکهای قلمی , رادلس ( بدون شافت ) , کامپکت و ….ا اشاره کرد . از دیگر انجام دهنده ها میتوان به چکشها, موتورهای  پنوماتیکی و …. اشاره کرد .

جک پنوماتیک

محاسبه قدرت جک از طرف بدون شافت

F = نیروی وارده

r = شعاع سیلندر

π = عدد پی ( 3.14159 ) ا

p = فشار هوا 

محاسبه قدرت جک از طرف شافت دار

r 1 = شعاع سیلندر ( یا پیستون ) ا

r 2 = شعاع شافت

پنوماتیک – پنوماتیک پنوماکس pneumax