مقاومت ترمز اینورتر (Brake chopper )

مقاومت ترمزدرایو (اینورتر ) Brake Chopper

مقاومت ترمز به صورت مستقیم به مبدل فرکانس متصل می شود و CHOPPER ترمز ، این مقاومت را فعال می سازد و زمانی که فرکانس خروجی مبدل به دلیل کنترل سیستم کاهش پیدا می کند ، آن را وارد مدار میکند ..کاهش در میزان سرعت یا عملکرد ترمز باعث کاهش فرکانس جریان الکترو موتور می گردد و کاهش فرکانس در سلف موجب تبدیل سیم پیچ ها به ژنراتور می شود ، در نتیجه ولتاژ بالا می رود و زمانی که این ولتاژ ازیک مقدار مشخص بالاتر می رود chopper ، مقاومت ترمز را فعال میسازد تا زمانی که ولتاژ به حد نرمال خود در شبکه برسد. این عمل تا زمانی ادامه می یابد که سرعت موتور با سرعت ورودی متناسب شود.

مقاومت ترمز معمولا در زمانهای کوتاه فعال است و باعث تبدیل انرژی الکتریکی به وجود آمده ناشی از ترمز، به حرارت می گردد . این عمل مقاومت به صورت متناوب انجام گرفته که می توان برای آن Duty cycle تعریف کرد .Tsp = Ta/(Tr+Taمیزان بار بستگی به ظرفیت مقاومت و طراحی آن دارد .

انواع مقاومتهای ترمزی :

1- سری DEG : مقاومت هایی که دارای پوشش فلزی هستند و در باکس های گالوانیزه قرار دارند .
2- سری DEZ : مقاومت هایی که دارای پوشش سیمانی بوده و بصورت سیم پیچی شده و با ترمینال ، در داخل محفظه گالوانیزه قرار دارد.

3- سری BEG : مقاومت هایی که فولادی و تور دار هستند و دارای سیم مقاومت کروم آلومینیومی یا فولاد کرومیک بوده و در محفظه های گالوانیزه مشبک قرار دارند ( با ترمینال های اتصال )

4- سری GWG : گونه دیگری از این مقاومت ها ست که در سیستم راه آهن و ترافیک کاربرد داشته و با نوارهای سوراخ سوراخ از جنس کرم نیکل 8020. (Nicr 8020 ) ساخته شده اند . که این نوع مقاومت بوسیله یک نوع سرامیک ایزوله شده است .این مقاومت بسیار محکم و در مقابل لرزش های ترافیکی مقاوم می باشد .این مقاومت ها در ارتباط با مبدل فرکانس بوده و کنترل آن به وسیلهchopper می باشد .در زمانی که سیستم کنترل ، فرمان کاهش فرکانس ورودی موتور را اعلام می کند (به دلیل کاهش سرعت آن یا ترمز ) ، موتور به صورت ژنراتور در آمده و انرژی آزاد شده را درBraking Resistor ذخیره و سپس بصورت انرژی حرارتی نمایان می نماید .

مقاومتهای تولیدی توسط شرکت نیرو نوین از سری DEG بوده دارای محفظه آلومینیومی با طراحی بسیار پیشرفته میباشند، تا در دماهای بالا مقاومت را به سرعت خنک کرده و از سوختن آن جلو گیری کنند ، از دیگر ویژگیهای منحصر بفرد این مقاومتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- از بهترین نوع سیم برای مقاومت استفاده شده است.

2- پوشش مقاومتها آنادایز شده بوده ، تا در حرارتهای بالا تغییر رنگ ندهد.

3- طراحی بصورتی میباشد که مقاومت به راحتی و در کمترین فاصله با تابلو نصب شوند.

4- مقاومتهای رنجهای بالا مجهز به فن بوده تا سریعتر خنک شوند.

5- این شرکت امکان تولید مقاومت در انواع مدلهای DEG , DEZ , BEG , GWG ، توان ها و اهم های درخواستی کارفرما را دارد .این محصول علاوه بر استفاده عمومی در بسیاری از صنایع ، به طور ویژه در صنعت آسانسور کارایی بسیار دارد

مقاومتهای ترمز دینامیک (DBRs) برای سیستمهای درایو DC و اینورترها

یک موتور درایو می تواند به عنوان یک ژنراتور نیز عمل کند. اگر سیستم سیستم درایو به گونه ای ساخته شده باشد که اجازه دهد توان در جهت معکوس جریان یابد آنگاه این توان می تواند به یک مقاومت اعمال گردد، بدین طریق انرژی را به خارج از سیستم انتقال داده و باعث شود سرعت مجموعه ای را که موتور می چرخاند کاهش بیابد.

میزان ترمز گرفتن با توجه به اینکه انرژی با چه سرعتی در مقاومت ترمز تخلیه می شود تعیین می گردد. خازن لینک DC هر اینورتر یا درایو خودش می تواند 3 تا 5 % توان بازیابی شده را جذب کند. برای کاربردهای غیر بحرانی این تلفات به اضافه تلفات مکانیکی در سیستم دوار، ممکن است ترمز کافی ایجاد کند. توانهای بیشتر، تا 100% یا بیشتر مقدار گشتاور بار کامل موتور می تواند جذب شده و سپس در مقاومتهای ترمز متصل به دو سر باس DC جذب شود. در جاهایی که توان ترمز تنها چند ده یا چند صد وات (مقدار کم) است یک مقاومت ترمز که در داخل درایو نصب شده است ممکن است خودش به تنهایی مناسب باشد. اما بالاتر از این سطوح مقدار حرارت تولید شده باعث می شود به مقاومت ترمز که جداگانه نصب شده همراه با تدارکات خنک کاری مناسب نیاز باشد.

مقاومت ترمز بوسیله یک واحد کنترل جداگانه سوئیچ می شود، با استفاده از یک سنسور که سطح ولتاژ باس DC را پایش فعال می شود. و وقتی که بدلیل شارش معکوس توان به درایو این ولتاژ از سطح از پیش تعیین شده بیشتر شود مقاومت ترمز وصل می گردد. ممکن است یک سنسور دما در مقاومت ترمز برای جلوگیری اضافه بار شدن درایو قرار داده شده باشد. همه انرژی به منظور تلف شدن در مقاومت استفاده می شود، مقداری فورا تلف می گردد و بقیه پس از توقف هنگامی که مقاومت خنک شده است. به همین دلیل ما بایستی خصوصیت چرخه کار را بدانیم و سپس می توانیم اندازه صحیح مقاومت ترمز را تعیین کنیم.

انرژی متوقف کنندگی چیست؟

مقاومت ترمز انرژی را مجددا به حرارت تبدیل می کند. هر دو نوع انرژی بر حسب ژول اندازه گیری می شوند (J) . یک ژول کمیت خیلی کوچکی است، ازینرو ما پیوسته درباره kJ یا MJ صحبت می کنیم. به منظور طراحی سیستم ترمز ما بایستی هم مقدار حرارت (بر حسب ژول) و نرخ حرارتی را که می خواهیم تولید شود را منظور کنیم. این ژول ثانیه است که معمولا به عنوان وات شناخته می شود. و به دلایلی مشابه معمولا بر حسب kW یا MW اندازه گیری می شود. بنابراین ما نیاز داریم بدانیم که چه مقدار انرژی برای هر توقف نیاز است وفرکانس توقف چقدر است؟ انرژی بر توقف: پیک انرژی برق مقاومت ترمز را در هر توقف تعین می کند و فرکانس توقف: توان متوسط مقاومت ترمز را تعیین می کند. همه ما ایده های خوبی داریم برای اینکه هر کدام چه مقدار طول می کشد.

به منظور تشریح موضوع چند مثال از کاربردهای روزمره در ادامه آورده شده است.

  • توقف کردن یک مرد با دوچرخه: 2kJ
  • جرثقیل با چهار فرد درون آن: 25kj
  • توقف اتومبیل از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت: 250kJ
  • چزخ طیار با قطر 600mm و ضخامت 300mm ، سرعت 1500 دور بر دقیقه: 375kJ
  • قطار زیر زمینی مترو لندن از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت: 50MJ

چگونه انرژی توقف که به مقاومت ترمز دینامیکی اعمال می شود را محاسبه کنیم؟

انرژی توقف (به خاطر داشته باشید که در این مورد اصطکاک، کشیده شدن و غیره به نفع شما کار می کنند)
نخست اینکه به یاد داشته باشید همه چیز را به واحدهای درست آن تبدیل کنید: متر، کیلوگرم، ثانیه و رادیان (برای انرژی چرخشی)

به مثالهای زیر توجه کنید.

 

 اندازه و سایز مقاومت ترمز دینامیکی چگونه محاسبه می گردد؟

 برای تعیین مقاومت ما نیاز داریم که سه چیز را بدانیم: مقدار انرژی در هر توقف، چرخه کاردهی و مقدار مقاومت اهمی. دو تای اول معمولا در یک متغیر ترکیب می شوند و به عنوان توان مقاومت ظاهر می شوند.
 توان

در دنیای ایده آل شما می توانید انرژی مکانیکی درگیر در هر توقف را محاسبه کنید، با استفاده از یک یا تعداد بیشتری از فرمولهای فوق. این مقدار، مجموع انرژی های جنبشی، دورانی و پتانسیل خواهد بود البته با کسر تلفات اصطکاکی اگر در سیستم موتور/درایو این تلفات مقدار قابل توجه و قابل محاسبه ای باشند.

متاسفانه در دنیای واقعی مساله متفاوت است کم و بیش احتمالا شما هیچ اطلاعات نداشته و یا اینکه اطلاعات کمی از کاربری موتور دارید. تولید کنندگان مقاومت هم مثل ما هستند- برای ایمنی شما احتمالا مقاومت DBR بزرگتری از مقداری که شما واقعا نیاز دارید سفارش می شود- اما شما هنوز نیاز به تصمیم گیری دارید. پیشنهاد ما به صورت زیر است: اگر شما می دانید که از چه درایوی قرار است استفاده شود و می توانید مقدار زمان شروع را معین کنید آنگاه:

انرژی توقف = انرژی راه اندازی (تقریبا)

= زمان راه اندازی * توان در طی راه اندازی

= زمان راه اندازی * توان Max

= زمان راه اندازی * توان درایو

با دانستن انرژی توقف و چرخه کاردهی شما می توانید متوسط توان را که به مقاومت اعمال می شود و در بیشتر چرخه های کاردهی نیز همین طور خواهد بود،تعیین کنید.

وقتی که زمان توقف نسبت به کل دوره کار کوتاه است امکان دارد که نیاز باشد ظرفیت حرارتی مقاومت ترمز را نیز در نظر بگیریم، تا مطمئن شویم که در حین توقف ها دچار اضافه حرارت نخواهد شد.

اهم

مقدار مقاومت اهمی نرخ انرژی اعمال شونده به مقاومت یا همان توان ترمز کنندگی را تنظیم می کند. مقدار کمتر مقاومت اهمی، توان ترمزی بیشتر را نتیجه می دهد. حداقل اهم توسط تولید کننده درایو تنظیم شده ، و توان ترمزی را در پیک نامی درایو تولید خواهد کرد (یا ماژول ترمز آن).

اهم =(توان پیک) / 2(ولتاژ باس DC)

 مقادیر مقاومت اهمی بالاتر می تواند استفاده شود؛ این کار باعث می شود توان ترمز کنندگی به تناسب کاهش یابد، و از اینرو زمانهای توقف برای هر بار مفروضی افزایش خواهد یافت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 33961403-33978190-33983288-36055547 تماس حاصل فرمایید .