گیربکس چیست و عوامل موثر در انتخاب گیربکس چیست ؟

گیربکس

گیربکس چیست و عوامل موثر در انتخاب گیربکس چیست ؟

گيربکس چيست؟
در شروع بهتر است توضيح دهيم که گیربکس چيست و چرا ما به کيربگس نياز داريم گيربکس ماشيني است که براي انتقال توان مکانيکي از يک منبع توليد توان به يک مصرف کننده و هچنين برآورده ساختن گشتاور و سرعت دوراني مورد نياز مصرف کننده به کار مي رود. گيربکس درواقع يک واسطه بين منبع توان و مصرف کنند توان مي باشد که بين منبع توان و مصرف کننده توان يک انعطاف پذيري بر قرار ميکند به دليل هماهنگ بودن گشتاور و سرعت دوراني منبع توليد توان با مصرف کننده نياز به ماشيني که بتواند اين هماهنگي ر ا به صورت یک واسطه برقرار کند امري ضروري به نظر مي رسد دستگاهي که اين خواسته را ميتواند تامين کند کيربگس نام دارد.

عوامل موثر در انتخاب گیربکس :

عوامل موثر در انتخاب گیربکس
1 _توان ورودی
2_دور ورودی
3_دور خروجی
4_گشتاور خروجی
5_راندمان گیربکس
6_ضریب اطمینان
7_نحو نصب

انواع گیربکس های متداول
1_گیربکس خورشیدی
2_گیربکس هلیکال
3_گیربکس حلزونی
4_گیربکس سیکلوئیدی

مزایای گیربکس خورشیدی

مزایای گیربکس خورشیدی
1_راندمان بالا
2_تحمل گشتاور های بالا
3_تنوع در نوع ورودی و خروجی
4_عمر بالا
5_ تنوع در نسبت تبدیل (1/3_1/2000)
6_تحمل بارهای شعاعی و محوری

گیربکس حلزونی 

اين نوع از گیربکس ها متشکل از يک ماردون فولادي که سخت کاري پيوسته شده و سنگ خورده است و يک چرخدنده حلزونی از جنس برنز ريخته گري شده است. اين گیربکس ها حرکت سينماتيکي خود را از اين دو قطعه تامين مي کند. در گیربکس هاي حلزونی به دليل ساختار و زاويه ي خروجي آنها به دليل متعامد بودن داراي کاربري هاي فراواني است و به دليل کارکرد نرم در سيستم هاي بالابر و همچنين آسانسورها که نياز به ايجاد گشتاور و راه اندازي نرم است، کاربرد فراواني دارند. همچنين اين گیربکس ها در کانوايرها و سيستم هاي انتقال مواد کوچک نظير کاخانه هاي کاشي و سراميک کاربرد فراواني دارند، يکي ديگر از مزاياي منحصر به فرد اين گیربکس ها قابليت نصب در هشت حالت متفاوت که باعث استفاده راحت اين گیربکس گرديده است و مزيت منحصر به فرد اين نوع از گیربکس ها تعمير و نگهداري آسان آنها است. از ديگر مشخصه هاي گیربکس حلزونی، عدم برگشت پذيري در نسبت هاي تبديل بالاي 30 است

اين گیربکس ها در صنايع و دستگاه هايي نظير صنايع کاشي و سراميک ، بالابرها ، کانوايرهاي کوچک ، نوار نقاله ها ، آسياب هاي کوچک ، سيستم هاي انتقال مواد ، ديزل ژنراتورها ،کمپرسورها ، پمپ هاي سيلندري ، ماشين هاي بلوک و آجر ، وزنده ها ، هواکش ها ،ميکسر هاي بشکه اي،خورد کن ها،ماشين آلات غربال گري،ميکسرهاي بتن،ماشين آلات بسته بندي و شيشه پر کني، لرزاننده (SHAKER) ، کوره هاي صنعتي، گیربکس کانوایر، گیربکس نوار نقاله، گیربکس بالابر، گیربکس صنایع غذایی، گیربکس دستگاه نانوایی، گیربکس دستگاه جابجایی داراي کاربرد هستند.

گیربکس هلیکال 

گیربکس شامل تعدادی چرخدنده است که دارای ساختار مارپیچ یا هلیکال هستند و به همین دلیل به این نام شهرت یافته است. این نوع چرخدنده ها از دسته چرخدنده های ساده ولی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت هستند. انتقال نیرو در این نوع گیربکس ها با توجه به ساختار چرخ دنده های آنها (هلیکال) با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده انجام می شود. در این گیربکس ها به علت کاستن صدا و درگیری نرم چرخ دنده ها در سیستم های انتقال نیرو به کار می روند و می توانند در دورها و توان های بالاتری نسبت به دنده های ساده استفاده شوند. اساس کار این گیربکس ها بدین صورت است که با کاهش دور باعث افزایش گشتاور در قسمت خروجی می شوند.

در فیلم ذیل نمونه فیلم عملکرد گیربکس حلزونی را در صنعت طلا سازی مشاهده می فرمایید :

آریا صنعت مهر نماینده فروش انواع گیربکس های صنعتی برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 33961403-33978190-33983288 تماس حاصل فرمایید