انواع خرابی اینورتر

انواع خرابی اینورتر

  1. یکی از انواع خرابی های رایج و گران قیمت این است که کاربر برق ورودی اینورتر را اشتباها به خروجی اینورتر وصل کرده و باعث ترکیدن ماژول ای جی بی تی های دستگاه می شود.
  2. اینورتر موقعی که خطا می دهد نشان می دهد که مشکلی  در سیستم وجود دارد و باید هرچه سریعتر ایراد را برطرف نمود.اشتباهی که اپراتور انجام می دهد این است که پشت سر هم دکمه ریست را فشار می دهد و سیستم اینورتر را ریست می کند در صورت عدم رفع مشکل و ریست کردن مداوم باعث اسیب به اینورتر می شود.
  3. به طور مثال اینورتر ارور oc می دهد.ارور oc نشان از این است که موتور جریان بیش از جریان نامی خود می باشد.و اینورتر قادر به تحمل این جریان نیست.در صورتی که به این ارور توجه نشود و دائما ریست شود باعث رد شدن جریان بیش از حد از igbt ها و نهایتا سوختن igbt می شود.
  4. یکی از دلایلی که اینورتر زودتر از حد معمول خود خراب می شود نصب اشتباه آن می باشد.در صورتی که اینورتر بیرون تابلو نصب شود باعث نشستن گرد و خاک روی فن و همچنین بردهای اینورتر می شود که باعث عدم انتقال گرمای اینورتر با محیط می شود و در نتیجه با افزایش دمای داخلی اینورتر باعث سوختن قطعاتی از جمله igbt و خازن ها می شود.
  5. استفاده نا متعارف از اینورتر دلیل سوختن آن می شود.یعنی وقتی توان موتور از توان اینورتر بیشتر باشد یا جریان نامی موتور از جریان کاری اینورتر بیشتر باشد باعث اسیب دیدن اینورتر می شود.برای همین توان اینورتر باید هم رنج توان موتور یا حتی یک رنج بالاتر باشد

انواع خرابی اینورتر 

شایع ترین علت خرابی یا عملکرد نادرست اینورترها، نصب نامناسب است، که اغلب ترکیبی از عدم پیروی از توصیه های دفترچه راهنمای کاربر و انتخاب نامناسب نوع کابل، وسایل اندازه گیری یا فیوزها است. وقتی تست نصب را پشت سر گذاشتید و محصولتان راه‌اندازی شد، باید به چند نکته توجه کنید.

  1. فرسایش خازن
  2. استفاده بیش از حد
  3. ولتاژ زیاد
  4. کم ولتاژ
  5. اضافه جریان
  6. ارتعاشات اولتراسونیک

ولتاژ زیاد

مشکل بعدی که می تواند باعث خرابی اینورتر شود، ولتاژ بیش از حد است. اگر ولتاژ به سطحی افزایش یابد که اینورتر برای آن رنج ساخته نشده باشد، می تواند باعث آسیب به اجزای دستگاه، اغلب پل یکسوساز اینورتر شود. اغلب این آسیب ناشی از گرمای اضافی تولید شده توسط افزایش ولتاژ است. این ناشی از افزایش ولتاژ لینک DC بالا است. این امر می تواند ناشی از کاهش سریع بارهای اینرسی بالا باشد، که موتور به مانند یک ژنراتور تبدیل شده و ولتاژ لینک DC اینورتر را افزایش می دهد. با این حال، دلایل دیگری برای اضافه ولتاژ DC وجود دارد.

روش های رفع مشکل ولتاژ زیاد

  1. کنترل کننده اضافه ولتاژ را روشن کنید.
  2. ولتاژ منبع تغذیه را از نظر ولتاژ بالا ثابت یا گذرا بررسی کنید.
  3. عملکرد چاپر ترمز و مقاومت را بررسی کنید
  4. زمان کاهش سرعت را افزایش دهید.
  5. در صورت امکان از عملکرد ” coast to stop” استفاده کنید.
  6. مبدل فرکانس مناسب با چاپر ترمز و مقاومت ترمز.
  7. با یک درایو regenerative جایگزین کنید.

کم ولتاژ

این مشکل ناشی از ولتاژ لینک DC پایین است. این می تواند ناشی از عدم وجود فاز ولتاژ تغذیه ازفیوز سوخته یا معیوب بودن ایزولاتور یاکنتاکتور یا خطای پل یکسو کننده داخلی یا ولتاژ پایین شبکه باشد.

روش های رفع مشکل کم ولتاژ

  1. منبع تغذیه و فیوزها را بررسی کنید.
  2. عملکرد ایزولاتور و کنتاکتور را بررسی کنید.
  3. ولتاژ ورودی را بررسی کنید، ممکن است خیلی کم باشد.

اضافه جریان

این زمانی اتفاق می‌افتد که موتور با توجه به مقدار داده‌های موتور جریان زیادی می‌گیرد.

روش های رفع مشکل اضافه جریان

  1. بررسی کنید که بار موتور بیش از حد نباشد.
  2. زمان شتاب را بررسی کنید – شتاب بیش از حد یک بار اینرسی بالا باعث جریان بیش از حد جریان می شود.
  3. تست موتور و کابل موتور
  4. بررسی کنید که موتور از نظر ولتاژ صحیح وصل شده باشد.
  5. بررسی کنید که چرخش موتور صحیح است.
  6. بررسی کنید که اطلاعات پلاک موتور مطابق پلاک اینورتر باشد.

استفاده بیش از حد

اشاره کردیم که چگونه گاهی اوقات مدیران پروسه ممکن است زمان کار اینورترها را فراموش کنند. این موضوع بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد.

استفاده بیش از حد کارکرد از اینورترها، به انتخاب یا به دلیل نظارت غلط یا عدم آگاهی، می تواند در خرابی پل یکسوساز اینورتر نقش داشته باشد.

استفاده از هر قطعه بالاتر از حد کارکرد آن، طول عمر آن را کاهش می دهد و منجر به خرابی می شود، بنابراین اجتناب از این مسئله باعث درست کارکردن همه اینورترها می رسد.